Sunday, February 10, 2013

belahak macam..GAJAH.


Assalamualaikum..


Jangan disangka muka bajet ayu pertuturan cakap yang dijaga rapi tak mempunyai tabiat buruk. Tabiat buruk yang sekarang melanda diriku adalah table manners yang dah sangat OUT KE LAUT. Memang tak malu dedahkan keburukan sendiri, bukak pekung kat dada-kononnye lah, alahai. Yah, da makin hilang adab kat meja makan.

1st, bila makan asyik bersulam air
which is sangat lah tak baik, *ya maaf saya sedar kesilapan saya, bole cepat kenyang, nasik tak habeh makan, perut cepat kembung and definitely akan cepat boroi, yes..BOROI.
2nd, pakai tangan kiri pulak tu
Aish, perangai macam setan betul :P tapi dak aih, sungguh nak habaq ni, ngaku siap kalau da tangan kanan cekau nasik, minum lak pakai tangan kiri lah. *Mak aii, buruk sungguh perangai hang weyh, malu ar.. :’(
3rd, pastu belahak macam gajah
Huu, betapa buruknya rupa bole berubah dalam sekelip mata bila kedengaran bunyi belahak (sendawa) di kalayak ramai. Kalau tak kuat mana pun, tapi orang bole dengar jugak. Huu sungguh lah tak sopan, kalau pakej my sekali bau gulai semalam punya, adeh lagi ar FAIL! *maaf, maaf..walaupun awak selalu cakap saya comel bila belahak..oww sweet-not! Saje kan nak amik hati saya kan, kan? Wahaha
4th, makan tak habis – buang – bazir – equal to, SYAITON !!
Yelah bila da time makan asyik aja bersulam air, last2 cepat lah rasa kenyang. Makanan tak habeh, apa lagi..tinggai..buang. Huu, kesian nasik, makanan tu..mintak maaf..saya ni betui2 tak qeti hargai rezeki yang ada depan mata *patut lah badan hang tak mau naik, dok kuruih keqing..huu
5th, tak ikut sunnah Nabi, -nauzubillah
Makan pulak pakai main ikut dan aja nak bedal, tak ikut petua2 Nabi. Ni yang dok buat  yang laut campo dengan darat, tak makan buah dulu,  makan lepas isyak time tengah2 malam, masuk perut  memang mengkelai ar (bergaduh) akhir sekali settle down dalam jamban sebabnya sakit perut. *aish..sedih dengan diri sendiri sebab tak cuba nak ikut Sunnah Nabi SAW L

Sememangnya rasa kecewa dengan diri sendiri sebab makin tak beradab dah, benda ni kecik sekalipun tapi kalau da jadi tabiat, memang huduh la orang pandang, walaupun orang tak tegur, tapi saya sedar salah saya. Hmm, In Sha Allah, saya berazam nak perbetulkan semula yang tak betul, sebabnya sebelum ni saya bukan macam ni, mungkin sebab dah lalai, terus makin menjadi2 perangai tak beradab nih. *mak hang tak ajar ka? Mak aku ajar, saja aku yang lalai..huu sedih.







p/s: Nabi kita adalah ikutan yang terbaik, indeed  J




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...